Sabtu, 25 Ogos 2012

Alert

 Cerita  betul

Hari ni, dalam jam kul3 petang, member aku,  ambik aku sebab nak pegi beraya & kenduri doa
selamat dekat rumah member, ayat macam pening kan. biarlah. faham-faham sendiri.hehe
before nak pegi sana, kawan  aku ni nak pegi print assigment dea.
so, aku sebagai penumpang, hanya peneman, ikot kemana hala kawan aku ni.

Harus INGAT nak print di  Cyber Cafe (CC)

* pastikan bawak pandrive / nak lagi power external  ( besar gituu )
* dah sempai CC tu, Tanya pekerja CC tu,  " sini boleh print ? "
   kalau dea cakap, " boleh.. " oke la,   xpayah susah-susah nak cari CC lain.
* kalau nak print, tanya la harga, sehelai hitam putih berapa? kalau warna berapa ?
  boleh mengira sendiri, berjimat, tak tertipu
* bila dah print,
         - paling penting : tolong kira balik paper yang korang telah print. berapa helai. berapa puluh, berapa ratus. kalau korang pakai pulak komputer CC tu, tanya berapa harga untuk sejam, setengah jam.
selalunya, banyak-banyak CC walaupon setengah jam,akan dikira sejam jugak.


bila dah kira, kita tunggu pulak kata pekerja CC tu.kalau betul, dea seorang yang jujur & maths dea lulus.
hahahah
kalau kira salah, memang dea seorang tak jujur, tak amanah, tak pandai  mengira,
if terjadi pada korang, sila tegur, tak salah, kita ada hak. hak asasi, & hak penguna, hak bersuara ramai tak tahu yang kita ada hak penguna, hak untuk bersuara. sila bersuara jika anda tidak bisu.


terjadi pada kawan aku tadi, sehelai print hitam putih nilai RM0.50, print 31helai. Guna komputer dekat  CC setengah jam RM1.50
semua total RM20 bunyi macam tak logik kan. kawan aku terus pegi bayar masuk dalam kereta, muka blur,hairan,confuis, mula la kira paper macam tak percaya.
aku  terus kira paper tadi, betul! 31helai, aku ambik handphone, bukak calculate, trus kira  * math lemah hewhew sambung balik...

31 helai x RM0.50         = RM15.50
Setengah jam RM1.50   = RM1.50
total semua                    = RM 17.00

so, nampak tak permainan dia ? mana pergi RM3? Walaupon nilai RM3 bukan RM30 / RM300 sila
hargai nilai wang. jangan sia-siakan Duit. Dengan RM3 boleh online,topup,beli air, beli gula-gula, beli nasi lemak, so pikir lah. kalau  tak kisah, terpulanglah pada anda semua.

kisah ni, kami ada suara, walaupun kawan aku takut, dia tak tahu yang aku ni gaster wow.
hahahah gester tahik kucing mak aku cakap. tetttt aku pun bersuara la bagi pihak kawan  aku tu.

so, pekerja tu, terkejut tapi aku cakapelok-elok lah, masih bebudi bahasa, nasib jugak lah dea pun boleh bekerja sama, so tq ye Achai. hahahah





2 ulasan:

Unknown berkata...

nampak tak berlaku penipuan kat situ?

NurulHosni® berkata...

nampak sangat